tisdag, maj 24, 2011

När man var liten..




Såna här träbackar skulle jag behöva.. eller iaf en sån träback för att ha i köket. Jag skulle förvara kryddor, olivolja, salt, vin m.m. i den brevid spisen. Så fint jag skulle få det.

Idag när vi satt vid matbordet tog vi varsin flaska mer. I varje mer är det 50 cl. Efter ett litet tag tittade jag på Smilla, då hade hon druckit HALVA flaskan..
På helgen här hemma köper vi flera 1,5 liters eller 2 liters läskflaskor för att dricka.
Det fick mig att tänka på när jag var liten. När alla vi barn, Pia, Åsa och Jag bodde hemma, på helgen fick vi varsin 33 cl cola eller fanta flaska och då var vi så glada. En HEL 33 cl läskflaska. Ojojoj, den sög man länga på, den räckte hela kvällen och ibland blev det till och med kvar. Helt otroligt. Ibland fick vi dela på en liten 33 cl flaska, då räckte det också. Helt otroligt va mysigt det var.
Idag blir det aldrig något stort med den där läsken. Läsk har blivit vardagsmat för oss.. Men här hemma ska det dras in på det från och med nu. Nu blir det läsk på helgen och det som kanske blir över slänger vi bort så det inte går att dricka i veckan. Minns ni den tiden med småflaskorna? Lyckan när man fick en HEL glasflaska själv. Var det fest, ja då köpte man 1 liters Colaflaska i glas. Det vart tider det!

2 kommentarer:

  1. Hejsan.
    Träbackar finns på Plantagen :)

    SvaraRadera
  2. Då ska jag åka dit och kolla!! Tack för tipset. / Maria

    SvaraRadera