tisdag, juli 06, 2010

Att vara förädrer...

I dagens samhälle som förälder får man se så otroligt många sprters föräldrar.. men en sak har dom flesta gemensamt och det är att dom måste bräcka varandra.
Jag bor nu i ett lite finare område.. eller som jag själv tycker då ett lite för dyrt område.

Jag har två barn 1 kille snart 15 år och en tjej 5 år. När min son kom var jag 22 skulle bli 23 år och när min dotter kom var jag nyss fyllda 32 år.
Med sonen var allt så enkelt, jag älskade honom och han älskade mig.. jag bytte blöja, arbetade heltid och lite till, vi lekte, åkte på semester och hade det toppen. Jag separerade från hans pappa utan att det blev något speciellt av det.. livet gick vidare och jag och min son likaså. Jag hade aldrig dåligt samvete för att jag använde ett visst blöjmärke eller för att jag gav honom pure när han vare 3 månader eller för att jag slutade amma när han var 6 månader och sen pumpade ut i 2 månader till så han kunde äta bröstmjölk ändå. Allt bara var så liksom, jag lyssnade på honom och allt var toppen!
Sonen är nu en trevlig ung man som snart ska börja 9:an och lever ett bra liv.

Men när jag fick min dotter så var det annat. Ojojoj.. då skulle man helst amma tills hon var 6 år, man skulle hela tiden bara lyssna på vad BVC och alla tidningar skrev och sa om råd och rön. Att använda blöjor var rent ohälsosamt mot min lilla flicka. Hon skulle antingen gå på potta direkt som nyfödd eller också använda tygblöjor. Gjorde jag inte så var jag ingen bra mamma. Jag utsatte henne för giftiga ämnen som blöjan utsöndrade så hon skulle för alltid ha problem med rumpan och snippan. Jag skulle absolut bara laga min egen mat till henne för om jag inte gjorde det så skulle hon få problem med andning och massor av allergier om hon inte helt plötsligt bara dog just för att jag inte lagade min egen mat till henne utan gav henne burkmat. Att hon sov på mage var också helt fel utav mig.
Att jag drack ett halvt glas vin när hon var 4 månader ja det var ju dödsstöten, shit, jag gjorde ju henne aspackad pga det, hur tänkte jag egentligen där?

Sen var det då dax för dagis.. där var det så otroligt många präktiga människor och är faktiskt än idag.. Där ska man mäta sig i hur många andra dagisföräldrar man känner.. den som känner flest vinner! Den som hittar dom bästa lekplatserna vinner! Den som har bästa sovtaktiken vinner! Den som har med sig gurka och morot till barnen på picknick vinner! Den som jobbar minst vinner! Den som åker på flest semestrar längst bort vinner! Den som lagar godast mat vinner!

Ja så håller det på och så är det än idag i Smilla´s kompisgrupp.

Ingen av dessa föräldrar tycker nog att jag är en särskilt bra mamma. Jag går sällan till parker och gör jag det har jag aldrig med mig grönsaker eller frukt utan jag fyller min korg med bullar, kakor, godis och saft. Inget av det har jag lagat själv utan jag har köpt allt i butik och det innehåller nog både massor av socker och E.nummer.

Smilla hade blöjor och då inga tygblöjor eller så utan hon använde pampers bara.
Vi åker på sommarsemester inom sverige och vi åker utomlands ungefär en gång per år och då till något ställe med goda drinkar så jag och mange kan dricka mängder av goda drinkar hela dagarna.
Jag känner kanske 3-4 av smilla´s kompisars föräldrar och när vi ses dricker vi vin eller öl. Inte en utan massor och vi äter massor av god mat och godis!

Nattningar har jag hoppat över helt, när Smilla är trött somnar hon där hon är och sen bär jag henne till sängen och det är sååååå skönt!!

I A:s kompisgäng får barnen massor av pengar, A får månadspeng och inget mer. A har tider då han ska vara hemma och han sköter dom, hans kompisar har inga tider utan kommer hem när dom vill. Hans kompisar åker utomlands 3-4 ggr per år, A åker en gång.

Jag umgås inte så mycket med hans klasskompisars föräldrar men det var en hemma på middag i helgen och då drack vi vin och öl och rökte vattenpipa.

När vi var på gotland en vecka bjöd jag A och hans kompis på varsin öl..

Tänk vilken jävla skitmorsa jag är va.. jag går helt emot strömmen..

Men även en skitmorsa kan få fina barn. Mina barn är dom finaste, snällaste och bästa.

Och dom har växt upp trots att dom har en sån skitmamma som inte passar in i föräldragrupperna!

1 kommentar:

  1. Håller med dig Mia. Nu är jag sjuk och orkar inte skriva ett längre inlägg, men helt sant det du skriver. =)Och du är bäst vad någon annan än säger. /V

    SvaraRadera