lördag, augusti 27, 2011

Must av egna och pallade äpplen



I torsdags tog jag och mamma tag i våra äppelträd på tomten. Vi tänkte plocka ner och göra must av dom. När vi hade plockat våra äpplen räckte det inte till must för vi var tvungna att ha 50 kg för att få till bag in box must. Sagt och gjort vi åkte iväg och pallade ca 25 kg. Vi tömde 2 stora träd. När vi var klara med det åkte vi ut till värmdö och vägde, ändå saknades det 10 kg. Då bestämde vi oss för att köpa det av musteriet. Vi var trötta i kropp och själ efter att ha plockat äpplen i flera timmar och orkade inte åka iväg och palla mer. Igår ringde dom och berättade att must maskinen gått sönder just när dom skulle göra våran must.. Ahhh så typiskt. Dom erbjöd mig att få musten i glasflaska istället. Ja okej.. jag ville ju absolut ha musten idag när vi ska ha kalas för André som fyllde 16 i tisdags.
Nu har vi ritkigt gods must av våra egna äpplen, lite lyxigt känns det.
Jag åkte förbi huset där vi pallade och ställde en flaska på bron och skrev en lapp - Tack för äpplena, här är en flaska must gjord på DINA äpplen. Mvh Pallaren. Jag hoppas att han blev glad och att jag kanske kan ringa på nästa år och få plocka :)

1 kommentar: