måndag, oktober 05, 2009

Läste precis om att föräldrar ska få betala för sina barns brott.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5903666.ab

Absolut tycker jag!! Jag lär André vad som är rätt och fel och jag har tider då han ska vara hemma, jag har regler han ska följa och tycker att jag gör vad jag kan för att han ska bli en bra kille och senare en bra vuxen som tar ansvar och fyller sin funktion i samhället!

Att lära sina barn vad som är rätt och fel tycker jag är alla föräldrars ansvar självklart!! Jag talar om för honom vad man får göra och inte, jag visar honom vad som är ok, hur man ska bete sig och vad som gäller liksom. Jag tycker att jag gör vad jag kan för att få en fin kille!

Men ändå... så kommer alla dessa saker han gör och som jag tror att han gör men inte vet... jag hittar saker hemma som inte han ska ha, jag tar av honom, pratar och förklarar men sen hittar han eller köper nya pennor, tändare eller vad det nu kan vara.
Hur ska jag då göra? ska jag låsa in honom? ska jag ha strängare tider? ska jag ge honom utegångsförbud? ska jag följa med honom ut?

Han hittar ju på bus ändå.. så fort han kommer åt... Igår var jag runt och ringde på grannar för styrelsens räkning. I 2 hus kom det fram barn till mig och talade om att dom sett André röka vid busshållplatsen.. jaaa. allt kommer fram. Jag pratade med honom, talade om att det inte är ok att röka att det är farligt fel m.m. då man är 14 år.. man får faan inte ens köpa cigg när man är 14... Skärp dig.. Jag tog av honom tändare hotade med nedsatt månadspeng.. Tror ni han slutar röka nu???? Näää såklart inte.

Månadspengen förresten.. ja den fick han den 20:e september och förra veckan tog den slut.. för han köpte en höstjacka för 1100 kronor. Hur har han då råd att röka?

Dessutom tycker jag att man måste få frihet att prova saker också då man är 14 år.. hur ska man annars veta???

Hur som helst, i artikeln finns en röstning där man ska rösta på om man som förälder ska ha koll.. Jag röstade på att det är omöjligt.. Det förvånade mig när jag såg resultatet.. dom flesta har röstat att man som förälder har tillräcklig koll för att veta att dom inte gör något olagligt...

Va bra att dom flesta föräldrar har det tänker jag då, men hur gör dom????

Jag tror alldeles säkert att André gör olagliga saker fast jag hundra tusentals gånger talar om vad som är rätt och fel... Hur kan man ha koll på det???

Berätta för mig ni som vet...

1 kommentar:

  1. Jaaaa fråga mig ;-) Billy röker och vad hjälps det att jag skulle ta av han en tändare? Inte en chans att grabben skulle få röka och jag ser det.. men jag vet om det. Vad jag hatar är att jag faktiskt inte kan ha stenkoll på han. När jack sover.. så sover han. Jag kan inte väcka Jack för att åka ut och kolla vad Billy gör!
    Billy är duktig när det gäller tider men han vet att jag inte kan kolla han pga att Jack lägger sig tidigt.
    Vilken tur vi ska flytta till lägenheten ovanför fritidsgården... ha ha!!!

    SvaraRadera