fredag, februari 19, 2010

Måste förtydliga.


Såg själv att jag var otydlig i mitt förra inlägg. Jag mena inte att andré inte gör fel. Han gör dumma saker hela tiden. Han är högljudd och kaxig. Han beter sig illa. Han är en skitunge i värsta klass. Jag vet att det är så. Han är dessutom en ögontjänare så här hemma är alla killarna så himla trevliga. André kan uppföra sig han vet mycket väl vad som är rätt och fel men ändå gör han alla sina dumma saker. Jag försvarar honom absolut inte på något sätt och han får absolut ta ansvar för sina handlingar. Men nu har vi haft samtal i skolan med rektor och lärare mig och mange. André skulle börja från början. Han började sitta med andra i klassen han började sköta sig. Han pluggade och var bra säger läraren. Sen var det i torsdags. Dom har en lärare som inte gillar andré i det här ämnet. André hade glömt sina böcker så han sitter brevid en kompis han inte ska sitta brevid. Det blir ett jävla liv. Från början skulle andré haft med sig böckerna såklart eller pratat med läraren innan lektion och förklarat situationen. Nu gjorde han inte det utan var otrevlig mot läraren. Läraren skriker till honom att knipa käft och lämna klassrummet. André frågar honom vad han skulle säga om andré sa samma sak till honom. Läraren hämtade då in en annan lärare. Ja så kan det gå till på en lektion. När jag frågar läraren vad som hände är det endast andré som varit kaxig. Läraren har hållt sig lugn hela tiden. Vad jag menar är att alla lärare föräldrar och andré måste hjälpas åt för att andré ska kunna förändras. Ska han lära sig skolan och samhällets regler och leva efter dom måste vi tillsammans ge honom verktygen för att det ska fungera. Jag ska inte lyssna på andré tycker lärarna utan jag ska bara säga till andré att han ska göra rätt. Det finns dessutom lärare som pratar till andra om att andré är bråkig busig vild. Hur ska han lära sig när lärarna inte kan börja om? När lärare är negativa mot honom hur ska han då lära sig hur man beter sig? Hur ska han då få förtroende för vuxna? Hur ska jag inte kunna ta reda på sanningen? Gör jag inte det sviker jag honom som mamma. Jag vill höra båda parter för att kunna få en bild av vad som hänt. Har andré betett sig så illa att läraren tappar tålamodet ja då får andré ta konsekvenserna men om läraren tappar tålamodet för att han inte gillar andré ja då måste jag som mamma hjälpa andré.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar